Viktor Kongskov

Arkitektur portfolio

profile picture

CV

-   Klik her for at se mit CV
arrow icon

Viktor Kongskov

Info

Kompetencer
Adobe-pakken
Rhino3D
Twinmotion
Autodesk Fusion 360
QGIS

Lidt om mig

Mit navn er Viktor Kongskov. Jeg læser arkitektur på arkitektskolen Aarhus, og skal nu i praktik, forår 2024. Jeg har læst på Habitation-linjen og har der igennem arbejdet meget med brugen af materialer og rum, og hvordan det påvirker individet. Jeg føler at habitation har været det helt rette sted for mig.

Ud over at læse på arkitektskolen, er jeg er uddannet multimediedesigner og har flere års erfaring som grafiker, både som ansat, og som freelance. Jeg har meget af min erfaring som ansat på Kunstmuseum Brandts i Odense, hvor jeg har har arbejdet som grafiker i to år. Her har jeg fået en solid kendskab til brug af grafiske værktøjer som Adobe pakken. Herudover har jeg i flere år beskæftiget mig med 3d-programmer i min fritid.

Uddannelse

arrow icon

Uddannelse

2021 -
Arkitektstuderende, Arkitektskolen Aarhus
- Habitation-linjen
2019 - 2021
Multimediedesigner, UCL
- Grafisk design, Webdesign
Færdigheder inden for udvikling af grafisk materiale og udvikling af webindhold, som SOME og front-end development.
2016 - 2019
HTX Bornholm: Technology-linjen
- Teknologi-fag, Design-fag, IT-fag
Gymnasieuddannelse med fokus på design og produktudvikling.
2014 - 2015
Rejsby Europæiske Efterskole
- Samfundsorienteret Efterskole
Efterskole med fokus på Samfundsfag, og Den Europæiske Union.

Kursus og workshops

arrow icon

Kursus og workshops

2023
Digital Workshop
- Træsamlinger, CNC-fræser
2023
Grasshopper
- Node-baseret programmering, forståelse for parametrisk udvikling
2022
Digital Workshop
- Forståelse for komposition og rendering i Rhino

Erhvervserfaring

arrow icon

Erhvervserfaring

2022 -
Det Digitale Kortarkiv - Arkitektskolen Aarhus
- Erfaring i brug af kortværktøjer og formidling af viden.
Jeg har i dette studiejob stået for at hjælpe elever på Arkitektskolen med at skaffe kortmateriale til projekter, samt hjulpet med at bruge værktøjer som QGIS.
2021 -
Freelance grafiker
- Erfaring i grafisk design og virksomhedsføring
om freelance grafiker har jeg lavet materiale til flere virksomheder, heriblandt museet Kunstmuseum Brandts, byggefirmaet Byg-Grønt og ferieresortet Nordskovens Camping. Eksempler på disse kan ses i min grafiske portfolio vikkon.dk/grafik
2020 - 2021
Grafiker, Kunstmuseum Brandts Odense
- Erfaring i kommunikations- og grafikerbranchen
I mine to år som grafiker på Kunstmuseum Brandts har jeg gjort mig stor erfaring med udvikling af materialer og indhold til at hvad en virksomhed som et kunstmuseum har brug for; lige fra flyers og bannere, til årsrapporter og SOME-indhold. Herudover har jeg fået indsigt i kommunikationsbranchen.
2015 - 2019
Servicemedarbejder, byggemarked
- undebetjening, forståelse for materialer
I mit fritidsjob som servicemedarbejder i et byggemarked har jeg fået en god indsigt i diverse mateiraler og deres brug, samt fået en forståelse for hvordan standardmål kan inkorporeres i mine designs.
wunderkammer banner

Wunderkammer

Semesterprojektet med titlen Wunderkammer  havde til formål at undersøge en offentlig bygning i byrummet med et begrænset program og vægt på den tunge, massive bygning opført hovedsageligt med teglmaterialer. Projektet centrerede sig omkring en særlig samling af skulpturer, buster, friser og arkæologiske genstande fra det nuværende Antikmuseum i Aarhus Universitetspark.

Projektet undersøgte arkitekturen i den offentlige sfære og byens rum, hvor Vor Frue Kirke var den overordnede kontekst. Projektets mål var at skabe en bygning, der tilbød muligheder for fordybelse i samlingen, samtidig med at den interagerede med byen og dens borgere som et markant element i byrummet.

Projektet mundede ud i en bygning der vægter byens interaktion på lige fod med udstilling og skaber en række rum der er let tilgængelige og giver mulighed for fordybelse, ikke kun i skulpturer.
1:500 kontekstmodel
Plantegning
1:200 kontekstmodel
1:200 model
1:50 model af pavillon
cinematografiske bolig banner

Cinematografiske Bolig

Dette projekt har dybdegående studeret, hvordan boligens sociale og private rum udtrykkes i film, i dette projekts tilfælde; den japanske film Ohayo  af Yasujirô Ozu , og brugt denne viden som inspiration til boligens design. Boligen skal samtidig indskrive sig i et udvalgt sted i Latinerkvarteret i Aarhus.

Med udgangspunkt i en kube på 5 x 5 x 5 m er boligen blevet skræddersyet til én eller to generiske beboere med rum til ophold, madlavning, personlig hygiejne og soveplads.

Projektet er derfor mundet ud i en Mikrobolig der trækker på både den japanske tradition for åbenhed og samtidig forsøger at balancere det med den danske tendens til det mere introverte. Dette løses med en bygning man ikke kan undgå at interagere med, og selvom bygningen har store åbne glaspartier kan man stadig føle sig privat, blandt andet ved hjælp at trækonstruktionen.
Vandfarve visualisering
Plantegning
Isometriske koncepter
1:33 model
Stolen banner

Stolen

I dette projekt har fokus været at redefinere hvad en stol er, og hvordan man interagere med den. Projektet forløb således at to gamle stole blev skåret ud i flere stykker. Et stykke fra hver stol er så blevet brugt til at skabe en ny form for stol.

Samlingen mellem disse to dele er udført i ask, og i dette specifikke projekt består samlingen af et sæde og en fod der indskriver sig i hvordan de to tidligere stole var konstrueret. F.eks. er den nye fod monteret med dyvler der er slået igennem huller som blev brugt til at lukke luften ud af stolens tidligere sæde.

Resultatet er en stol hvor to personer sidder over for hinanden og skaber et meget intimt og udfordrende møde mellem de to parter.
Stolen
Foden
Samlinger
Set fra siden
metamorfoser banner

Metamorfoser

I projektet Metamorfoser  har fokus været at skabe rum ud fra volumener og flader. Af navnet Metamorfoser  skal det forstås at bearbejdningen af disse volumener skal ske som en form for transformation af den. I projektets første face er der benyttet skumblokke, og er bearbejdet ved hjælp af ortogonale snit og forskydninger, således at der stadig er en sammenhæng med blokkens oprindelige form.

I anden face er der benyttet flader frem for blokke, og i tredje face er pinde blevet introduceret. Som afslutning på hver face er en specifik skitse blevet udvalgt og konstrueret i 4 gange størrelse.
Flader og pinde
Skitsemodeller
Volumener
Volumener
Flader
Værkstedshuset banner

Værkstedshuset

Man skal forestille sig at Navitas på Aarhus havn blev inddelt i en række høje værkstedshuse , som hver har deres egne beboer og sit ejet erhverv. Værkstedshuset  skal repræsentere en livsstil, hvor beboere lever og arbejder sammen i et åbent miljø. Visionen er at skabe et levende byliv i Navitas, ligesom man kender det fra Latinerkvarteret i Aarhus.

I dette projekt er der arbejdet med erhvervet kaffebar og risteri. Boligen er inddelt i 7 etager samt et tagareal. De tre nederste etager er dedikeret til café-område og risteri, og resten af etagerne er inddelt i forskellige små boliger.

Et af målene i projektet var, trods den nordvendte placering, at få lys ned i de forskellige etager. Dette blev løst ved at skabe et etage layout hvor gulvarealet bliver mindre og mindre. Bygningen læner sig derfor længere væk fra resten af navitas, jo højere op man bevæger sig.
Diagrammer
Facadekoncept
Isometrisk tegning
Etagerendering
Logomodel banner

Logomodel

I dette projekt har målet været at analysere et transformationsprojekt og finde frem til det essentielle greb i transformationen. Med udgangspunkt i denne analyse er en logomodel  blevet skabt; en model der viser hængslet , hvor det gamle møder det nye.

I dette projekts tilfælde er der kigget på Diener og Dieners  transformation af Museum für Naturkunde  i Berlin. Basen der repræsenterer det oprindelige, er udført i glittet skiltepap, og transformationen er udført i 3d printet ”træplastik”, plastik med et træindhold på 40%.
Logomodellen
Modellens dele
Hængslet
Eksploderet isometri
Grafisk banner

Udvalgt fra grafik portfolio

Igennem mit arbejde som grafiker for Kunstmuseum Brandts har jeg efterhånden udviklet en god håndfuld grafisk materiale. Lige fra flyers og årsrapporter, til 18 meter høje bannere. Her er et lille udvalg.

Produktdesign er et andet emne jeg er meget passsioneret over for, og bruger meget af min fritid på at design ting der løser småproblemer i hverdagen. Jeg tegner dem som regel i Autodesk Fusion 360 og printer dem på min 3D-printer. Nogle projekter udfører jeg også i træ, f.eks. den laserskårede lampe her, inspireret af det danske designikon Secto Octo. Flere eksempler på grafisk materiale og produktdesign findes i min Grafik-portfolio.
Hans Scherfig Plakat
Laserskåret Pendel
Holder til Peberkværn
3D-Printet Fugl
Brandts Banner
Brandts Banner
Nordskoven Camping

1:500 kontekstmodel



1:500 kontekstmodel

Klik hvor som helst for at afslutte

Plantegning



Plantegning

Klik hvor som helst for at afslutte

1:200 kontekstmodel



1:200 kontekstmodel

Klik hvor som helst for at afslutte

1:200 model



1:200 model

Klik hvor som helst for at afslutte

1:50 model af pavillon



1:50 model af pavillon

Klik hvor som helst for at afslutte

Vandfarve visualisering



Vandfarve visualisering

Klik hvor som helst for at afslutte

Plantegning



Plantegning

Klik hvor som helst for at afslutte

Isometriske koncepter



Isometriske koncepter

Klik hvor som helst for at afslutte

1:33 model



1:33 model

Klik hvor som helst for at afslutte

Stolen



Stolen

Klik hvor som helst for at afslutte

Foden



Foden

Klik hvor som helst for at afslutte

Samlinger



Samlinger

Klik hvor som helst for at afslutte

Set fra siden



Set fra siden

Klik hvor som helst for at afslutte

Flader og pinde



Flader og pinde

Klik hvor som helst for at afslutte

Skitsemodeller



Skitsemodeller

Klik hvor som helst for at afslutte

Volumener



Volumener

Klik hvor som helst for at afslutte

Volumener



SVolumener

Klik hvor som helst for at afslutte

Flader



Flader

Klik hvor som helst for at afslutte

Diagrammer



Diagrammer

Klik hvor som helst for at afslutte

Facadekoncept



Facadekoncept

Klik hvor som helst for at afslutte

Isometrisk tegning



Isometrisk tegning

Klik hvor som helst for at afslutte

Etagerendering



Etagerendering

Klik hvor som helst for at afslutte

Logomodellen



Logomodellen

Klik hvor som helst for at afslutte

Modellens dele



Modellens dele

Klik hvor som helst for at afslutte

Hængslet



Hængslet

Klik hvor som helst for at afslutte

Eksploderet isometri



Eksploderet isometri

Klik hvor som helst for at afslutte

Hans Scherfig Plakat



Facadekoncept

Klik hvor som helst for at afslutte

Laserskåret Pendel



Isometrisk tegning

Klik hvor som helst for at afslutte

Holder til Peberkværn



Etagerendering

Klik hvor som helst for at afslutte

3D-Printet Fugl



Logomodellen

Klik hvor som helst for at afslutte

Brandts Banner



Modellens dele

Klik hvor som helst for at afslutte

Brandts Banner



Hængslet

Klik hvor som helst for at afslutte

Nordskoven Camping



Eksploderet isometri

Klik hvor som helst for at afslutte