Viktor Kongskov
Info
Kompetencer
Adobe-pakken
Rhino3D
Twinmotion
Autodesk Fusion 360
QGIS
Lidt om mig
Mit navn er Viktor Kongskov. Jeg læser arkitektur på arkitektskolen
Aarhus, og skal nu i praktik, forår 2024. Jeg har læst på Habitation-linjen
og har der igennem arbejdet meget med brugen af materialer
og rum, og hvordan det påvirker individet. Jeg føler at habitation har
været det helt rette sted for mig.
Ud over at læse på arkitektskolen, er jeg er uddannet multimediedesigner og har flere års erfaring som grafiker, både som ansat, og som freelance. Jeg har meget af min erfaring som ansat på Kunstmuseum Brandts i Odense, hvor jeg har har arbejdet som grafiker i to år. Her har jeg fået en solid kendskab til brug af grafiske værktøjer som Adobe pakken. Herudover har jeg i flere år beskæftiget mig med 3d-programmer i min fritid.
Ud over at læse på arkitektskolen, er jeg er uddannet multimediedesigner og har flere års erfaring som grafiker, både som ansat, og som freelance. Jeg har meget af min erfaring som ansat på Kunstmuseum Brandts i Odense, hvor jeg har har arbejdet som grafiker i to år. Her har jeg fået en solid kendskab til brug af grafiske værktøjer som Adobe pakken. Herudover har jeg i flere år beskæftiget mig med 3d-programmer i min fritid.
Wunderkammer
Semesterprojektet med titlen Wunderkammer havde til formål at undersøge en offentlig bygning i
byrummet med et begrænset program og vægt på den tunge, massive bygning opført hovedsageligt
med teglmaterialer. Projektet centrerede sig omkring en særlig samling af skulpturer, buster, friser og
arkæologiske genstande fra det nuværende Antikmuseum i Aarhus Universitetspark.
Projektet undersøgte arkitekturen i den offentlige sfære og byens rum, hvor Vor Frue Kirke var den overordnede kontekst. Projektets mål var at skabe en bygning, der tilbød muligheder for fordybelse i samlingen, samtidig med at den interagerede med byen og dens borgere som et markant element i byrummet.
Projektet mundede ud i en bygning der vægter byens interaktion på lige fod med udstilling og skaber en række rum der er let tilgængelige og giver mulighed for fordybelse, ikke kun i skulpturer.
Projektet undersøgte arkitekturen i den offentlige sfære og byens rum, hvor Vor Frue Kirke var den overordnede kontekst. Projektets mål var at skabe en bygning, der tilbød muligheder for fordybelse i samlingen, samtidig med at den interagerede med byen og dens borgere som et markant element i byrummet.
Projektet mundede ud i en bygning der vægter byens interaktion på lige fod med udstilling og skaber en række rum der er let tilgængelige og giver mulighed for fordybelse, ikke kun i skulpturer.
Cinematografiske Bolig
Dette projekt har dybdegående studeret, hvordan boligens sociale og private rum udtrykkes i film, i dette
projekts tilfælde; den japanske film Ohayo af Yasujirô Ozu , og brugt denne viden som inspiration til boligens
design. Boligen skal samtidig indskrive sig i et udvalgt sted i Latinerkvarteret i Aarhus.
Med udgangspunkt i en kube på 5 x 5 x 5 m er boligen blevet skræddersyet til én eller to generiske beboere med rum til ophold, madlavning, personlig hygiejne og soveplads.
Projektet er derfor mundet ud i en Mikrobolig der trækker på både den japanske tradition for åbenhed og samtidig forsøger at balancere det med den danske tendens til det mere introverte. Dette løses med en bygning man ikke kan undgå at interagere med, og selvom bygningen har store åbne glaspartier kan man stadig føle sig privat, blandt andet ved hjælp at trækonstruktionen.
Med udgangspunkt i en kube på 5 x 5 x 5 m er boligen blevet skræddersyet til én eller to generiske beboere med rum til ophold, madlavning, personlig hygiejne og soveplads.
Projektet er derfor mundet ud i en Mikrobolig der trækker på både den japanske tradition for åbenhed og samtidig forsøger at balancere det med den danske tendens til det mere introverte. Dette løses med en bygning man ikke kan undgå at interagere med, og selvom bygningen har store åbne glaspartier kan man stadig føle sig privat, blandt andet ved hjælp at trækonstruktionen.
Stolen
I dette projekt har fokus været at redefinere hvad en stol er, og hvordan man interagere med den. Projektet
forløb således at to gamle stole blev skåret ud i flere stykker. Et stykke fra hver stol er så blevet brugt til at
skabe en ny form for stol.
Samlingen mellem disse to dele er udført i ask, og i dette specifikke projekt består samlingen af et sæde og en fod der indskriver sig i hvordan de to tidligere stole var konstrueret. F.eks. er den nye fod monteret med dyvler der er slået igennem huller som blev brugt til at lukke luften ud af stolens tidligere sæde.
Resultatet er en stol hvor to personer sidder over for hinanden og skaber et meget intimt og udfordrende møde mellem de to parter.
Samlingen mellem disse to dele er udført i ask, og i dette specifikke projekt består samlingen af et sæde og en fod der indskriver sig i hvordan de to tidligere stole var konstrueret. F.eks. er den nye fod monteret med dyvler der er slået igennem huller som blev brugt til at lukke luften ud af stolens tidligere sæde.
Resultatet er en stol hvor to personer sidder over for hinanden og skaber et meget intimt og udfordrende møde mellem de to parter.
Metamorfoser
I projektet Metamorfoser har fokus været at skabe rum ud fra volumener og flader. Af navnet Metamorfoser
skal det forstås at bearbejdningen af disse volumener skal ske som en form for transformation af den.
I projektets første face er der benyttet skumblokke, og er bearbejdet ved hjælp af ortogonale snit og
forskydninger, således at der stadig er en sammenhæng med blokkens oprindelige form.
I anden face er der benyttet flader frem for blokke, og i tredje face er pinde blevet introduceret. Som afslutning på hver face er en specifik skitse blevet udvalgt og konstrueret i 4 gange størrelse.
I anden face er der benyttet flader frem for blokke, og i tredje face er pinde blevet introduceret. Som afslutning på hver face er en specifik skitse blevet udvalgt og konstrueret i 4 gange størrelse.
Værkstedshuset
Man skal forestille sig at Navitas på Aarhus havn blev inddelt i en række høje
værkstedshuse , som hver har deres egne beboer og sit ejet erhverv. Værkstedshuset skal repræsentere
en livsstil, hvor beboere lever og arbejder sammen i et åbent miljø. Visionen er at skabe et levende byliv i
Navitas, ligesom man kender det fra Latinerkvarteret i Aarhus.
I dette projekt er der arbejdet med erhvervet kaffebar og risteri. Boligen er inddelt i 7 etager samt et tagareal. De tre nederste etager er dedikeret til café-område og risteri, og resten af etagerne er inddelt i forskellige små boliger.
Et af målene i projektet var, trods den nordvendte placering, at få lys ned i de forskellige etager. Dette blev løst ved at skabe et etage layout hvor gulvarealet bliver mindre og mindre. Bygningen læner sig derfor længere væk fra resten af navitas, jo højere op man bevæger sig.
I dette projekt er der arbejdet med erhvervet kaffebar og risteri. Boligen er inddelt i 7 etager samt et tagareal. De tre nederste etager er dedikeret til café-område og risteri, og resten af etagerne er inddelt i forskellige små boliger.
Et af målene i projektet var, trods den nordvendte placering, at få lys ned i de forskellige etager. Dette blev løst ved at skabe et etage layout hvor gulvarealet bliver mindre og mindre. Bygningen læner sig derfor længere væk fra resten af navitas, jo højere op man bevæger sig.
Logomodel
I dette projekt har målet været at analysere et transformationsprojekt og finde frem til det essentielle greb
i transformationen. Med udgangspunkt i denne analyse er en logomodel blevet skabt; en model der viser
hængslet , hvor det gamle møder det nye.
I dette projekts tilfælde er der kigget på Diener og Dieners transformation af Museum für Naturkunde i Berlin. Basen der repræsenterer det oprindelige, er udført i glittet skiltepap, og transformationen er udført i 3d printet ”træplastik”, plastik med et træindhold på 40%.
I dette projekts tilfælde er der kigget på Diener og Dieners transformation af Museum für Naturkunde i Berlin. Basen der repræsenterer det oprindelige, er udført i glittet skiltepap, og transformationen er udført i 3d printet ”træplastik”, plastik med et træindhold på 40%.
Udvalgt fra grafik portfolio
Igennem mit arbejde som grafiker for Kunstmuseum Brandts har jeg efterhånden udviklet en god håndfuld
grafisk materiale. Lige fra flyers og årsrapporter, til 18 meter høje bannere. Her er et lille udvalg.
Produktdesign er et andet emne jeg er meget passsioneret over for, og bruger meget af min fritid på at design ting der løser småproblemer i hverdagen. Jeg tegner dem som regel i Autodesk Fusion 360 og printer dem på min 3D-printer. Nogle projekter udfører jeg også i træ, f.eks. den laserskårede lampe her, inspireret af det danske designikon Secto Octo. Flere eksempler på grafisk materiale og produktdesign findes i min Grafik-portfolio.
Produktdesign er et andet emne jeg er meget passsioneret over for, og bruger meget af min fritid på at design ting der løser småproblemer i hverdagen. Jeg tegner dem som regel i Autodesk Fusion 360 og printer dem på min 3D-printer. Nogle projekter udfører jeg også i træ, f.eks. den laserskårede lampe her, inspireret af det danske designikon Secto Octo. Flere eksempler på grafisk materiale og produktdesign findes i min Grafik-portfolio.